Ernstige dingen doen versus ze op een ernstige manier doen De ernstige manier is niet altijd de beste of meest effectieve. Lees meer... 2 reacties
Klant: we willen gewoon álles van u! We willen vandaag niet enkel het geld, de tijd en de energie van de klant, maar nog veel meer. Lees meer... 1 reactie
Platbollen en 5G Wat is het verband tussen 5G en mensen die geloven dat de aarde plat is (de platbollen, dus)? Lees meer... 1 reactie
LinkedIn lijkt soms op TInder Het ene verzoek is het andere niet, maar heel vaak is het maar raden naar de waarde die ze zullen opleveren.... Lees meer... Reactie toevoegen
Toen winkelen nog heel gewoon was... ... en we nog niet thuis hoefden te blijven... Herkenbaar? Lees meer... 1 reactie
Agile: slim en flexibel zijn is niet zo simpel Agile is ooit bedacht om organisaties in staat te stellen om snel en flexibel in te spelen op de omgeving. Maar.... Lees meer... 2 reacties
Metafoor van management: overal tegelijk brandjes blussen De films van Louis de Funès raken langzaam in de vergetelheid. Beetje oubollig, dat wel, maar boordevol onsterfelijke scenes, zoals deze met de pastoor die het verval van zijn kerk beschrijft... en meemaakt.Een mooie metafoor voor het het soms hectische leven van managers en ondernemers in situaties waar alles tegelijk misgaat... Lees meer... Reactie toevoegen
Emotioneel intelligent verkeersbord Verkeersborden en -boodschappen zijn saai. Deze niet. Lees meer... Reactie toevoegen
Motiverende boodschap van de dag Ook om ietwat melige grapjes kun je (glim)lachen Lees meer... Reactie toevoegen
Er is nog humor in onze reclame... Sinds "Even Apeldoorn bellen" is de reclame steeds meer een weerspiegeling van de humor in onze samenleving geworden: nul, dus. Lees meer... Reactie toevoegen
Een goed idee is nog geen innovatie Het is pas een innovatie wanneer er geld mee verdiend wordt. Want dat blijkt het aan een behoefte te voldoen en heeft het dus waarde. Lees meer... Reactie toevoegen
Het Aanhoudende Verdriet van België In 1993 publiceerde Hugo Claus het boek "Het verdriet van België" waarvan de titel tot vandaag doorzingt en toegepast wordt op alles wat er in het land misgaat. Wie de nieuwe regeringsonderhandelingen volgt, kan niet anders dan weer aan deze titel denken (en aan "Het boeiende leven der sukkels" van Kamagurka, uiteraard). Een en ander is ook voer voor cartoonisten. Lees meer... Reactie toevoegen
Management speak toegepast op functieomschrijvingen Onlangs hoorde ik weer iemand vertellen dat hij een nieuwe, ronkende titel gekregen had. In plaats van een salarisverhoging. Wat vind je van deze? Lees meer... 1 reactie
Je bent zo groot als je zelf wil Wat is de functie van de beschildering op je bestelauto? Je bedrijfsgegevens meedelen? Of je imago versterken? Of een onvergetelijke indruk maken? Lees meer... 1 reactie
We willen veel meer van klanten dan alleen maar hun geld Wanneer we praten over investeringen van klanten, gaat het enkel om geld. Maar we verwachten nog veel meer van hen. Lees meer... 1 reactie
Differentiëren als bron van klantergernis We proberen onze producten er altijd beter, en in elk geval anders, uit te laten zien dan dat van concurrenten. Dat klanten er dan op den duur niet meer wijs uit raken, is dan maar jammer.... Lees meer... 1 reactie
De 4 ruiters van de brainstorm-apocalyps Dooddoeners zijn precies dat: ze zuigen het leven uit elke brainstomsessie.... Lees meer... Reactie toevoegen
Niet om te lachen en toch humor: oplichters opgelicht We krijgen ze nog steeds: berichten over Nigeriaanse fortuinen, aanbiedingen van leningen zonder voorwaarden, perfecte bruiden uit het oosten. Sinds kort kunnen we er iets aan doen. Lees meer... Reactie toevoegen
Legendarisch: the customer strikes back Al een beetje ouder (2011): Vlaamse televisiemakers houden bedrijf voor de gek dat hun klanten eindeloos aan het servicelijntje houdt... Lees meer... 2 reacties
De bullshitgenerator De bullshitgenerator van Taco Vermeulen is een onovertroffen instrument om betekenisloze managementteksten te maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Improvulence Maak indruk op vriend en vijand door voortdurend nieuwe termen te gebruiken! Bij voorkeur verzonnen termen Lees meer... 11 reacties
De humor van de paradoxen en de Catch22 Naar aanleiding van de mededeling dat er op Vliegbasis Volkel kernwapens opgeslagen liggen, verscheen in Vrij Nederland een mooie analyse van de status van staatsgeheimen.Ooit publiceerde de Belgische cartoonist Kamagurka een album "Het boeiende leven der sukkels". Waarom moet ik nu weer aan deze titel denken....? Lees meer... Reactie toevoegen
Boek met tampons Tegen creativiteit is geen (fiscale) wetgeving opgewassen. Om een of andere bizarre reden beschouwt de Duitse fiscus tampons als een luxe-goed, met bijbehorend btw-tarief. Maar boeken hebben een lager tarief.... Lees meer... 2 reacties
Is klantenmisprijzen tragisch of komisch? Binnenkort hou ik ergens in den lande voor de 1.100ste keer de Workshop Klanten Wegjagen. Waarschijnlijk een wereldrecord. Toch blijkt de empathie voor de klant er in al die jaren niet op vooruit gegaan te zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Een van de grootste mysteries van onze beschaving... ... is wat er gebeurt met de tweede sok. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoezo, we kunnen niet multitasken? Jongeren laten de hele dag zien dat ze minstens met twee schermen tegelijk kunnen werken en wij volgen hun voorbeeld.... Lees meer... Reactie toevoegen
Het dunne lijntje tussen humor en tragiek Hoeveel Europeanen weten dat onze cijfers "Arabische cijfers" heten? Waarschijnlijk wel meer dan er Amerikanen zijn die het weten.... Lees meer... 4 reacties
Sollicitatiegesprek van een millennial Is het een karikatuur? Ja, misschien wel een beetje. Is het een rake typering? Ook. Lees meer... 1 reactie
Dwarsdenken op Tinder IJzersterke methode om je slaagkans op Tinder spectaculair te verhogen. Lees meer... Reactie toevoegen
Het gedesoriënteerde continent We hebben geleerd dat een kompas ons altijd de juiste weg -want het noorden- wijst. Niet overal dus.... Lees meer... 2 reacties
Perspectief is alles 't Is maar hoe je het bekijkt, is een oude wijsheid. Klopt. Lees meer... Reactie toevoegen
Net zo goed als "Even Apeldoorn Bellen" Als we ervan uitgaan dat effectieve reclame ook iets bijdraagt aan ons leven, dan scoort deze erg hoog.... Lees meer... Reactie toevoegen
Vóór 18 uur besteld, morgen... drijfnat Ereleden van de KlantenWegjaagClub vind je overal, ook bij bezorgers. Lees meer... Reactie toevoegen
't Is moeilijk bescheiden te blijven.... ... onder de druk van complimenten... Lees meer... Reactie toevoegen
Brexit - wie volgt? Stel dat ook andere landen de EU willen verlaten, welke namen geven we dan aan hun vertrek? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom je mannen geen adviescolumns kunt laten schrijven Aan goede wil geen gebrek.... Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom houden we het nooit simpel???? Het vervelende van een aarde die overal -inclusief zichzelf- omheen draait, is dat het niet overal even laat is. "Weet je wat?" hebben een aantal slimme mensen ooit afgesproken, "laten we tijdzones afspreken!" Wat een ramp is dat geworden! Lees meer... 4 reacties
Klant worden: je volgende carrièrestap "Ons samenwerkend verband zal in niet-continuerende zin worden verdergezet" is er nog zo eentje. Lees meer... 1 reactie
Klantbeoordelingen: oog om oog, tand om tand Depri door een negatieve beoordeling van een klant? Deze ondernemer niet. Lees meer... 1 reactie
De zombiefunctie De correlatie tussen micromanagement en de hersenactiviteit van werknemers Lees meer... Reactie toevoegen
Kokerdenken leidt vaak tot vervelende situaties Redacties en commerciële afdelingen van media vinden elkaar eigenlijk een lagere diersoort. Interne communicatie is dan ver te zoeken.... Lees meer... Reactie toevoegen
Hoezo, Vlaams en Hollands dezelfde taal? Nederlanders dragen een overhemd over hun hemd, Vlamingen een hemd over hun onderhemd. Verwarring in de kledingwinkel! Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe antwoorden op Nigeriaanse spammers? Stand-up comedian James Veich heeft er zijn levenswerk van gemaakt om e-mail oplichters een koekje van eigen deeg te serveren. Lees meer... 1 reactie
De beste wensen voor een dwars 2019! En om in de stemming te blijven: een kerstklassieker Lees meer... 1 reactie
De appelmoes van Toon Hermans Tijdens mijn presentatie merk ik dat steeds minder mensen de zin "en ik zag de appelmoes nog voorbijgaan" herkennen.... Lees meer... 1 reactie
Wie niet rijk is, moet slim zijn Kinderen zijn pandoradozen van creativiteit...maar let er ook op hoe de moeder dit meteen in de kiem wil smoren. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe IBM in 2000 het Internet of Things uitvond Soms kun je je tijd een beetje te ver vooruit zijn. Nog maar een een bewijs: deze commercial van IBM uit 2000. Nu min of meer bezig om werkelijkheid te worden. Lees meer... Reactie toevoegen
Donald Tusk over de Brexit Politiek heeft ook af en toe een beetje humor nodig.... Lees meer... Reactie toevoegen
Instructies voor hardleerse klanten Wat doe je als klanten alle instructies in de wind slaan en hun aankoop daardoor dreigen te beschadigen? Je geeft ze nog een laatste kans....! Lees meer... Reactie toevoegen
Voer nooit je eigen stunts uit..... ...tenzij je een stuntman/vrouw bent!Teamwork en networking zijn bedacht opdat iedereen zich nuttig kan maken met eigen krachten, kunde en slimmigheden. Voor de meesten onder ons geldt dus: je bent een rund als je zelf stunt. Lees meer... Reactie toevoegen
Een van de slimste logo's ooit Uiteraard is het Engels dé toptaal voor woordspelletjes, maar deze is toch wel bijzonder geniaal! Lees meer... Reactie toevoegen
Verspillende verpakking: mag het ietsje minder zijn? Wat als je downloadable software toch in winkels wilt verkopen? Dan verzin je een kunstje.De dank van de vissen in de oceaan en van onze toekomstige generaties is groot! Lees meer... Reactie toevoegen
De Fooimachine 19de eeuwse uitvinding: vraagt om een fooi en meldt "No Sale" wanneer de klant geen fooi geeft. Lees meer... Reactie toevoegen
Selffulfilling Prophecies Als je er maar lang genoeg van uitgaat dat je in de problemen gaat komen, dan kom je ook in de problemen. Lees meer... Reactie toevoegen
Obstakels zijn vaak ingebeeld En voor iedere deur die ik openmaak, doe jij een andere deur weer dicht (Boudewijn de Groot) Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer je paard in een vakantiebui is... --- dan word je daar zelf ook vrolijk van! Lees meer... Reactie toevoegen
Wat je nodig hebt om de top te bereiken.... ... is niet wat je nosig hebt om er te blijven. Lees meer... Reactie toevoegen
Elk nadeel heb ze voordeel Voor sommige mensen is het leven eenvoudiger dan voor anderen.... Lees meer... Reactie toevoegen
Laat je baas altijd als eerste aan het woord Want wie laatst wenst.... Lees meer... Reactie toevoegen
Een lesje Risk Management aan de voordeur A man is getting into the shower just as his wife is finishing up her shower, when the doorbell rings. The wife quickly wraps herself in a towel and runs downstairs... Lees meer... Reactie toevoegen
Het verschil tussen de missie en het jaarverslag Een organisatie kun je niet beoordelen aan de hand van haar Mission Statement, wel op basis van haar jaarverslag. Lees meer... Reactie toevoegen
Wie niet groot is, moet creatief zijn Hitje op het internet: als je geen motorfiets hebt, kun je nog altijd op deze manier indruk maken! Lees meer... Reactie toevoegen
Net niet wat de klant wil Zoek uit wat de klant wil. Ontwikkel vervolgens iets wat daar nét niet aan beantwoordt. Standaard klantenwegjaagtechniek. Lees meer... Reactie toevoegen
Op weg naar overbodigheid Risicomanagement en de glijbaan naar de grijze massa Lees meer... Reactie toevoegen
Robot verlost de wereld van een dominant probleem: Ikea-meubels monteren Velen zijn bang dat robotica de werkgelegenheid zal decimeren. Maar robots kunnen ons ook afhelpen van hardnekkige problemen, zoals deze creatie van de universiteit van Singapore laat zien. Lees meer... Reactie toevoegen
Antarctica, of het belang van perspectief Grappige cartoon of is het werkelijk zo? Oordeel zelf! Lees meer... Reactie toevoegen
Klantvriendelijkheid à la Fawlty Towers Een onderdeel van het aanhoudende succes van deze serie is zonder meer de herkenbaarheid van de situaties waarin klanten terechtkomen. Lees meer... Reactie toevoegen
De blije vis: de beste Tesco-commercial ooit In 1995 lanceerde supermarktketen Tesco zijn onvoorwaardelijke niet-tevreden-geld-terug. Onder meer met deze onvergetelijke commercial. Lees meer... Reactie toevoegen
De kracht van doorvragen Waarom zou je interesse hebben in de drijfveer van klanten? Om de klant een plezier te doen, uiteraard, maar ook voor je eigen omzet: Lees meer... Reactie toevoegen
Sam en Moos over prijsonderhandelingen Sam en Moos lopen over de Keizersgracht. Plots tikt Sam zijn vriend aan: “Moet je daar eens kijken: d’r loopt een hondje over het water!”. Moos kijkt en inderdaad, een eindje verder loopt een man met een hondje aan een leiband en dat hondje loopt over het water. “Dat hondje moet ik hebben!” roept Sam en hij loopt naar de man toe. Lees meer... Reactie toevoegen
Lily Tomlin: we are the phone company, we don't care Een klassieker uit de videotheek van de Klanten Wegjaag Club: Lees meer... Reactie toevoegen
Samen kun je meer dan alleen Al jarenlang een van de meest populaire filmpjes in mijn presentaties over samenwerken... Lees meer... Reactie toevoegen
Kantoor: gevangenis of plezante plek? "Intensieve menshouderijen" noemde Jaap Peeters het in zijn gelijknamige boek. Lees meer... Reactie toevoegen
Technologie moet veel hobbels overwinnen.... Voice recognition technology kan het leven behoorlijk eenvoudiger maken. Maar het duurt nog wel even vooraleer het overal perfect werkt... Lees meer... Reactie toevoegen
Service Zolang we service blijven zien als iets wat niet 100% onderdeel uitmaakt van het geleverde product, komt het nooit goed... Lees meer... Reactie toevoegen
Is elke ondernemer een selfmade man? ...of een selfmade woman?Of zijn we het product van een groot ecosysteem van partners en belanghebbenden? Lees meer... Reactie toevoegen
Why worry? Gaur Gopal Prabhu, volgens sommigen een filosoof, volgens anderen een lifestylecoach (wellicht de 21ste eeuwse benaming voor een filosoof), gebruikt een prachtige combinatie van wijsheid en humor. Lees meer... Reactie toevoegen
De val van kortetermijndoelen Management heeft de neiging om doelstellingen steeds voor kortere termijnen te formuleren. Lees meer... Reactie toevoegen
Ontkenners zijn niet voor rede vatbaar Alle logica en argumenten worden uit de kast gehaald om mensen te overtuigen van global warming. Toch blijven hele volksstammen ontkennen dat het aan het gebeuren is. Lees meer... 1 reactie
Dwarsdenken betekent ook: tegen de stroom ingaan Dwarsdenkers zijn dan ook vaak het zwarte schaap dat niet ernstig genomen wordt. Lees meer... Reactie toevoegen
Tussen de lijnen luisteren Het verschil tussen wat je baas zegt en wat hij bedoelt... Lees meer... Reactie toevoegen
Runaway inequality: waarom ongelijke beloning tegen ons instinct ingaat Een ondertussen beroemd experiment: wat gebeurt er wanneer je twee a[pen verschillend beloont voor dezelfde taak? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom een mediatraining niet zo'n dom idee is ...of hoe de waarheid soms op een pijnlijke manier duidelijk wordt... Lees meer... Reactie toevoegen
Een echte ondernemer vindt overal wel wat op Creativiteit in het vinden van oplossingen is een basiskenmerk van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving voor millennials Zingeving is de belangrijkste taak van leiders. Hoe ver moet je daar in gaan om verschillende doelgroepen aan te spreken? Lees meer... Reactie toevoegen
Kip-ei-probleem eindelijk opgelost Wat was er eerst? Het antwoord is al lang bekend. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw innovatielicentie ligt klaar! "Ik wil wel, maar mij baas niet" is een vaak gehoorde smoes. Blogger Tim Kastelle bedacht de oplossing. Invullen en ondertekenen graag! Lees meer... Reactie toevoegen
Is communiceren nu wel of niet te leren? Ieder vak heeft zo zijn eigen jargon. Geldt dit ook voor leiderschap? En wat van de communicatievaardigheden van een leider is aangeboren en welk deel kan aangeleerd worden?(Cartoon gratis aangeboden door Dutch Animations) Lees meer... Reactie toevoegen
Kafka in de boardroom Wie hard genoeg zijn best doet, kan alles rechtpraten. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat kunnen we leren van bedrijven die verdwenen door disruptieve innovaties? Encyclopedia Britannica, Blackberry, Blockbuster, wat hebben ze met elkaar gemeen? (+ een paar interessante cijfers over de innovatiehype) Lees meer... Reactie toevoegen
Eigen kracht versus het grote goed De dagelijkse worsteling tussen uitbouwen van je eigen kracht en je optimale plaats in de organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
De zwarte-pietendiscussie was weer precies op tijd op dit jaar ... volgens de discussiekalender, een handig overzicht van de thema's die de media op chronische wijze bezig houden. Lees meer... Reactie toevoegen
Pragmatische definitie van leiderschap Deze wordt wel heel reëel nu steeds meer mensen gaan geloven dat de aarde plat is.... Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering verandert het morele besef Anonimiteit verlegt de grenzen van wat wel en niet gezegd kan worden. Lees meer... Reactie toevoegen
IBM in 2000 over The Internet Of Things IBM had in 2000 al een heel vooruitziende blik. Zowat 20 jaar vooruit.... Lees meer... Reactie toevoegen
Gezond eten: vooral een kwestie van positionering Net zoals gezond eten hebben duurzame alternatieven vaak het imago van duur of sloom. Kluifje voor marketing? Lees meer... Reactie toevoegen
Ongebruikt potentieel in organisaties Bij gebrek aan leiderschap blijft de bulk aan "human resources" onbenut.... Lees meer... Reactie toevoegen
Peter's Principle Vernoemd naar de managementtheoreticus Laurence Peter: iedereen wordt uiteindelijk gepromoveerd tot zijn niveau van incompetentie. Lees meer... Reactie toevoegen
Het klassieke organigram Assholes are all you see from the bottom, shit is all you see from the top. Lees meer... Reactie toevoegen
Een goed idee is nog geen innovatie Een goed idee is hooguit een uitvinding, het wordt pas een innovatie wanneer het waarde oplevert. De eerste voorwaarde is praktische haalbaarheid. Lees meer... Reactie toevoegen
Can do-mentaliteit voor ondernemers Van "ga ik nooit doen" naar "klaar!" in 7 stappen. Lees meer... Reactie toevoegen
Roodkapje versie 21.0 ..."dat is om je beter te leren kennen, meisje..." Lees meer... Reactie toevoegen
De meest voorkomende weerstand tegen innovatie Nieuw... maar niet té nieuw! Lees meer... Reactie toevoegen
De realiteit is wat je ervan maakt Fysieke werkelijkheid + interpretatie = werkelijkheid. Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer vergaderen een doel op zich wordt... Had u het gratis boekje "20 manieren om te overleggen tot je een ons weegt" al? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatie vergt denken buiten de kaders Wie niet buiten de bestaande kaders kan denken, gooit geen hoge innovatie-ogen... Lees meer... Reactie toevoegen
Het verschil tussen dwarsdenken en wijsheid Wijsheid is een schone zaak. Dwarsdenken leidt echter vaak tot simpelere oplossingen... Lees meer... Reactie toevoegen
The Maytag Repairman Of hoe humor in reclame niet nieuw is. Sinds deze commercial adverteert dit bedrijf al meer dan 50 jaar met hetzelfde thema! Lees meer... Reactie toevoegen
If you try to please everyone, you can kiss your ass goodbye Een leider stippelt zijn eigen koers uit en geeft weinig gehoor aan instructies van "schippers aan de wal". Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: het antwoord van micromanagers Het internet heeft de vroeger streng gecontroleerde opslag en verspreiding van informatie compleet losgeslagen. Een nachtmerrie voor de voorstanders van beheersing. In 2002 was al te voorzien wat er nu aan het gebeuren is.... Lees meer... Reactie toevoegen
Het verzuim is echt. En de ziekte? Ziekteverzuim is in vele organisaties een groot, triest en duur probleem.Hoeveel van dit verzuim wordt veroorzaakt door de organisatie zelf? En over meetings gesproken... hebt u dit gratis boekje al gedownload? Lees meer... Reactie toevoegen
Durf af en toe eens het volstrekt tegenovergestelde doen Duizenden wetenschappers zijn op zoek naar de Theorie of Everything: het ene principe dat het hele universum aanstuurt. Durf af en toe 180 graden om te keren en precies het tegenovergestelde te doen. Het is een karaktereigenschap van dwarsdenkers.... Lees meer... Reactie toevoegen
52 onwaarheden die we allemaal geloven - deel 3 Mensen geloven werkelijk alles, als je het maar goed verpakt. Toch blijken er heel wat "dat weet toch iedereen"-feiten helemaal niet te kloppen. We presenteren er hier 52, in 3 afleveringen. Lees meer... Reactie toevoegen
Goede innovaties begroet je vaak met een glimlach In het Duits heet het een Aha-erlebnis: de reactie die je hebt wanneer je iets herkent. Dat is zo ook bij spitsvondige innovaties. Lees meer... Reactie toevoegen
52 onwaarheden die we allemaal geloven - deel 2 Mensen geloven werkelijk alles, als je het maar goed verpakt. Toch blijken er heel wat "dat weet toch iedereen"-feiten helemaal niet te kloppen. We presenteren er hier 52, in 3 afleveringen. Lees meer... Reactie toevoegen
Perspectief bepaalt beoordeling Het verschil tussen feiten en de beoordeling ervan Lees meer... Reactie toevoegen
Iedereen expert Het afkalven van de geloofwaardigheid van wetenschappers gaat gepaard met een zoektocht van de media naar experts met een verhaal. Lees meer... Reactie toevoegen
Het grotere geheel Het wordt steeds moeilijker om te bepalen op welk plekje in het grotere geheel we staan.... Lees meer... Reactie toevoegen
Communiceren over duurzaamheid kan ook met humor Heineken zit nooit verlegen om een goede dosis humor in zijn communicatie. Ook op het gebied van duurzaamheid. Lees meer... Reactie toevoegen
52 onwaarheden die we allemaal geloven - deel 1 Mensen geloven werkelijk alles, als je het maar goed verpakt. Toch blijken er heel wat "dat weet toch iedereen"-feiten helemaal niet te kloppen. We presenteren er hier 52, in 3 afleveringen. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe verslaat u uw concurrenten? Het leven zou mooi zijn zonder concurrenten. Maar toch ook weer niet want dan zou er blijkbaar niet zoveel vraag zijn.Wat hebt u in huis om weerwoord te bieden aan concurrenten die proberen uw klanten af te snoepen? Lees meer... Reactie toevoegen
Gouwe ouwe: het resultaat van verzuiling in een organisatie Waarschijnlijk zo'n veertig jaar oud maar jammer genoeg nog steeds actueel: wat er gebeurt wanneer er geen of gebrekkige communicatie is tussen afdelingen en teams in de organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe maak je van vergaderen je core business? Geen tijd, zin of kennis om echt bij te dragen aan uw onderneming? Verschuil u achter vergaderingen met dit gratis tipboekje. Lees meer... Reactie toevoegen
Je kunt het zo gek niet bedenken... of het wordt een start-up De meeste succesvolle bedrijven zijn ooit begonnen als een idee waarmee de bedenker voor gek verklaard werd. Toch zijn er ook gekke ideeën die nooit een miljardenbusiness zullen worden maar wel levensvatbaar blijken te zijn. En het leven ook een stukje plezanter maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Innoveer niet sneller dan uw klanten kunnen volgen Technologie maakt een steeds sneller tempo van innovaties mogelijk. Maar kunnen de klanten weg volgen? Lees meer... Reactie toevoegen
En altijd stinken we er weer in.... Wat is het antwoord? (niet klikken vóór u het weet! Lees meer... Reactie toevoegen
De 2 gezichten van klantwaarde Waarde van de klant en waarde voor de klant. Complementair en moeten in evenwicht zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Zeemeeuwmanagement Krijsend komen aanvliegen, de boel onder schijten en met de noorderzon weer terug vertrekken. Lees meer... Reactie toevoegen
Hebben we wel een leider nodig? Of zoals Gandhi zei: ik ben uw leider dus moet ik u volgen. Lees meer... Reactie toevoegen
Het verpletterende effect van regels Regels kunnen het waardecreërend vermogen van een organisatie volledig kapot maken (tenzij de organisatie erg veel veerkracht heeft) Lees meer... Reactie toevoegen
Dilbert over centraliseren en decentraliseren Hoe je een managementgenie wordt. Uit: Build a better life by stealing office supplies, enkel nog tweedehands te koop) Lees meer... Reactie toevoegen
Flowchartmania Micromanagement is een gevaarlijke afwijking wanneer het álles in flowcharts wil gieten Lees meer... Reactie toevoegen
Blijf kalm en dek je vooral goed in Of in het Engels (altijd een beetje duidelijker): Keep Calm & Cover Your Ass (CYA) Lees meer... Reactie toevoegen
Wat waarheid is, hangt af van de blik waarmee je kijkt Misschien is er maar één realiteit, maar het beeld wat we ervan hebben, hangt af van ons perspecftief. Lees meer... Reactie toevoegen
De voorspelbaarheid van spontaan optredende gebeurtenissen Jaarlijks terugkerende discussies inspireerden raadslid Marcel Steeman tot het opstellen van de Nationale Discussie- en Ophefkalender. Een bewijs dat er meer voorspelbaar is dan we willen aannemen... Lees meer... Reactie toevoegen
Dorus en zijn innovatie Innovatoren zijn altijd overtuigd van het spectaculaire en unieke van hun uitvinding, Maar een innovatie is pas een innovatie als ze bewezen waarde oplevert. Dat dit niet zo vanzelfsprekend is, ziet u in dit filmpje. Lees meer... Reactie toevoegen
The Ministry of Silly Walks Een van de bekendste sketches van Monty Python's Flying Circus is Het Ministerie Van Gekke Loopjes. Het gaat over innoveren en subsidiëren. Maar er zit veel meer achter. Lees meer... 1 reactie
Waarom stap-voor-stapplannen mislukken Cartoon ook verschenen in "8erlijk Management" van Guido Thys. Reactie toevoegen
Utopisch denken versus de realiteit Cartoon ook verschenen in "8erlijk Management" van Guido Thys. Reactie toevoegen
Guido Thys over overleg en leiderschap Het aantal overlegsessies in een organisatie is een barometer voor het gebrek aan leiderschap.Guido Thys in Zombiebusiness. Reactie toevoegen
Perspectief bepaalt wereldbeeld Hoe de dingen er uitzien is altijd een kwestie van perspectief. (treffende illustratie) Lees meer... Reactie toevoegen
Schijn bedriegt... maar is ook niet vol te houden De ziel, het DNA van de organisatie, datgene wat overblijft als de core business verdwenen is, heet de core essence (zie 8erlijk Management). Alles wat daar niet toe behoort, is niet authentiek, en het is menselijk onmogelijk om langdurig iets vol te houden wat je niet bent. Dit filmpje laat op een grappige manier zien waarom niet. Lees meer... Reactie toevoegen