Ideeën alleen stellen niets voor bij ondernemen en innoveren Een heldere quote van de hier al vaker geciteerde Alexander Osterwalder: Lees meer... Reactie toevoegen
Gandhi over leiderschap Nog steeds de beste samenvatting van waar het bij leiderschap allemaal om gaat. Niet je positie op de apenrots, maar de waarde die je voor je volgelingen genereert... Lees meer... Reactie toevoegen
Mensen laten vaak geen stempel na, maar een litteken Maar al te ware quote van John Green Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe definieer je klantwaarde? Mark Hocknell, een Australisch adviseur, formuleert het zo: Customer define the value they get based on the results or goals their realise. Then add to this the experience they have in realising these goals, and if you can, create some sense of value in a community. They do not define value in terms of features and advantages of products or services. Nog even los van de vraag of twee en drie ook niet tegemoetkomen aan een "doel dat de klant wil realiseren" (behoefte waaraan hij wil tegemoetkomen), opent dit wel een interessant perspectief: klanten willen vaak meer dan dat er alleen maar een doos geschoven wordt, en steeds vaker dat de leverancier zich met brede problematieken inlaat. Hoe definieert úw organisatie klantwaarde? Reactie toevoegen
In de zoektocht naar de waarheid is nog nooit iemand gewond geraakt. Van mening veranderen is geen teken van zwakte maar van persoonlijke groei. Lees meer... Reactie toevoegen
Geen beter voorbeeld dan United Airlines.... ... van het immorele karakter van regel- en winstgedreven bedrijven, betoogt James Martin in een blogpost van Wharton. Lees meer... Reactie toevoegen
De gevaarlijkste uitspraak over klanten aller tijden Klanten hebben niet altijd gelijk, maar deze uitspraak wordt misbruikt als geen ander. Lees meer... Reactie toevoegen
Democratisering: Jeroen van der Veer over transparantie en betrokkenheid "We hebben de samenleving altijd gevraagd om ons te vertrouwen. Sinds het begin van deze eeuw moeten we dat laten zien door middel van transparantie. Daarna werd er gevraagd om bewijzen van goed gedrag via uitgebreide accountantsverklaringen. En nu wil de samenleving betrokken worden bij onze besluitvorming. Daar moeten we mee aan de slag." Reactie toevoegen
Bestaansrecht is geen verworven recht De illusie dat bedrijven het nu eenmaal verdienen om te bestaan is een van de grootste belemmerende factoren voor innovatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Geld stroomt niet naar hard werken Niet de hoeveelheid tijd en moeite bepalen succes, wel de kwaliteit van je inspanningen. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap en de kunst van het loslaten David Ogilvy over het verschil tussen een professional en een leider Lees meer... Reactie toevoegen
Henry Ford over kwaliteit Ofwel: beauty is in the eye of the non-beholder.... Lees meer... Reactie toevoegen
Geen risico's nemen, dat is pas riskant Mark Zuckerberg over het beste advies dat hij ooit gehad heeft: geen enkel risico is zo groot als het niet nemen van risico's. Lees meer... Reactie toevoegen
Larry Page over zingeving en geld Zoals ook uitgebreid geschetst in Obliquity: geld is niet de juiste motivator. Lees meer... Reactie toevoegen
Bedrijfstop: een zwart gat waar beslissingen genomen worden "Toen heb ik besloten om nooit mer voor een grote corporate te werken. (...) Nooit meer bij een club met een groot zwart gat erboven waar de beslissingen genomen worden." Lees meer... Reactie toevoegen
De kracht van een collectieve ambitie Zonder collectieve ambitie worden organisaties bureaucratische eilandenrijken zonder passie. Matthieu Weggeman geciteerd in Zombiebusiness. Reactie toevoegen
Is innoveren riskant? Nee, zegt Warren Buffet Risico's komen er wanneer je niet weet waar je mee bezig bent. Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over onze comfort zone If it scares you, it is probably a good thing to try. Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over instituten en het Kübler-Ross-syndroom Instituten hebben er een hekel aan om een hinderpaal genoemd te worden, Wanneer je een instituut vertelt dat het in de weg staat voor het creëren van meer waarde, schakelt het over naar het Kübler-Ross-syndroom: ontkenning, woede, onderhandeling en acceptatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Peter Sage over zekerheid Uncertainty that we like, we call "variety"; uncertainty we don't like, we call "problems".Peter Sage Lees meer... Reactie toevoegen
Da Vinci over eenvoud Simplicity is the ultimate sophistication. -Leonardo da Vinci Reactie toevoegen
Welvaartuitdagingen: Charlotte Insinger over risico's "We accepteren geen risico’s meer. Als er wat misgaat, is het altijd de schuld van een ander; als er wat gebeurt, is het altijd een schandaal. Maar we moeten ons realiseren dat er altijd mensen onder de tram kunnen raken, dat iemand een verkeerde lening afsluit of een verkeerde risico-inschatting maakt. Die verkramping komt doordat we in zulke overvloed leven." Reactie toevoegen
Alan Weiss over sterke en zwakke kanten None of us is successful because we correct weaknesses. We are successful largely because we build on strengths. Lees meer... Reactie toevoegen
Innoveren: waarom het niet makkelijk is voor grote organisaties "Honger en een sense of urgency zijn niet makkelijk te realiseren in grote, succesvolle organisaties"Olli-Pekka Kallasvuo, voormalig ceo van Nokia (en hij kan het weten....) En toch.... Lees meer... Reactie toevoegen
Uw product een commodity? Eigen schuld! A commodity is a product or a service that no one cared enough about to market. Seth Godin Lees meer... Reactie toevoegen
Efficiency kan niet zonder effectiviteit "It's no use climbing the Mount Everest perfectly if your goal is to climb the Kilimanjaro." schrijft Laura Stack in Doing the Right Things Right. Lees meer... Reactie toevoegen
Innoveren en voortschrijdend inzicht If you're not embarrassed by the first version of your product, you've launched too late. -Reid Hoffman Reactie toevoegen
Alan Weiss over geloof in waarde We should have a sincere, constant belief in the value that you provide, and this value should be our driving force in finding business. Lees meer... Reactie toevoegen
De essentie van leiderschap volgens Maarten van Rossem "Als leider wil je anderen inspireren om vanuit een gedeelde visie voor het stipje op de horizon te gaan. Want alleen als mensen erin geloven, doen ze hun uiterste best om het doel te bereiken. Door verbinding te creëren wordt je doel gedragen en heeft het een sterke kans op slagen. Succesvolle leiders weten: no man’s an island!" Lees meer... Reactie toevoegen
Innoveren is altijd een beetje de realiteit in de maling nemen Scenarioschrijver Joss Whedon legt de vinger op een van de belangrijkste facetten van creativiteit. Lees meer... Reactie toevoegen
Het verschil tussen spreken en communiceren "Als iets gezegd is, betekent dat nog niet dat de boodschap overgekomen is..." Lees meer... Reactie toevoegen
Creativiteit wordt vaak veroorzaakt door verveling “I’ve learned personally that you can get a graduate student to do a lot of things, but you can’t get them to do it twenty thousand times in a row, because they will start to invent a way to automate the boring job. There seems to be some kind of threshold — some number of hours — after which frustration produces creative insight." Erich von Himmel Reactie toevoegen
Advies voor familiebedrijven van de garnalenman Evert Mooijer van Klaas Puul (2de grootste garnalenhandel van Nederland) over the art of letting go in het FD: "Ik ben een garnalenman in hart en nieren. Daarom verkopen wij met de familie niet alle aandelen. Weliswaar zien ze mij niet meer elke dag op het bedrijf, maar ik denk altijd en overal na over nieuwe investeringen, nieuwe mogelijkheden en over nieuwe afzetmarkten." Reactie toevoegen
Creativiteit zonder waarde betekent niets In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create. -David Oglivy Reactie toevoegen
Charlotte Insinger over dwarsdenken "Complexe problemen kun je beter in los-vaste verbanden aanpakken, met dwarse denkers. Hiërarchie bepaalt niet alleen hoe laat we beginnen en tot hoe laat we doorwerken, maar ook wat de problemen zijn en hoe we geacht worden daarnaar te kijken. Hiërarchie kan tot heel nare dingen leiden." Reactie toevoegen
Diploma's Diploma's zijn de vastlegging van de dag waarop je gestopt bent met leren. Guido Thys Lees meer... Reactie toevoegen
De "elevator pitch" is een kolossale dommigheid Alan Weiss: The stereotypical "elevator pitch" is one of the stupidest pieces of advice in all of salesdom... Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over voortschrijdend inzicht I am always surprised by how stupid I was two weeks ago. Lees meer... Reactie toevoegen
Tony Robbins over zekerheid The amount of happiness in our lives is proportionate to the level of uncertainty we can comfortably live with.Tony Robbins Lees meer... Reactie toevoegen
Zie je bedreigingen of kansen? To hell with circumstances; I create opportunities. -Bruce Lee Reactie toevoegen
De andere kant op... (Leadership is) to get everyone to pull in the same direction when they are all pulling primarily for themselves. Lees meer... Reactie toevoegen
De enige reden om een bedrijf te starten There's lots of bad reasons to start a company. But there's only one good, legitimate reason, and I think you know what it is: It's to change the world. -Phil Libin Reactie toevoegen
Kolonel Sanders (KFC) over waarde voor belanghebbenden Zoals het equilibrium van Nash luidt: zorg voor jezelf, maar ook voor de anderen in het spel. Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over instituten "The moment you institutionalize a problem, the focus shifts from the nominal problem to self-preservation of the institution". Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over doorbraakinnovaties "If it's really a revolution, it doesn't take us from A to B, it takes us from A to chaos". Lees meer... Reactie toevoegen
Peter Drucker over besluitvaardigheid In every success story you will find someone who has made a courageous decision. -Peter Drucker Reactie toevoegen
Welvaartuitdagingen: prof. B. Preneel: we worden voortdurend gemanipuleerd "Bedrijven categoriseren steeds meer en discrimineren ook steeds meer. We krijgen (bij Google en Facebook) op basis van onze voorkeuren bepaald soort nieuws te zien. We zitten in een filter bubble. Dat maakt onze interacties minder rijk. Eigenlijk worden we voortdurend gemanipuleerd." Lees meer... Reactie toevoegen
Steve Jobs: Ondernemen gaat niet over geld Being the richest man in the cemetery doesn't matter to me. Going to bed at night saying we've done something wonderful, that's what matters to me. -Steve Jobs Reactie toevoegen
"Hoe" is belangrijker dan "wat" Ik was niet degene met de meeste ervaring of het meeste geld in de sector, maar ik was wel degene die het meeste begaan was met mijn klanten.Sara Blakely Lees meer... Reactie toevoegen
"Simpel" is de boodschap Albert Einstein over de simpelheid der dingen. Lees meer... Reactie toevoegen
Mohammed Ali over overtuigingen "Herhaalde bevestigingen leiden tot een aanname. Wanneer deze aanname een diepe overtuiging wordt, dan beginnen de dingen te bewegen" Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving zorgt voor zelf-organisatie Groups with a clear cause or mission practically self-organise. Lees meer... Reactie toevoegen
Larry Page: bedrijven missen hun toekomst Wat is er mis is met bedrijven die omvallen: ze hebben hun toekomst gemist. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom J. Kouzes en B. Posner: Niets is zo demoraliserend als een leider die niet duidelijk kan maken waarom we aan het doen zijn wat we aan het doen zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
John Naisbitt over intuïtie en informatie Intuïtie wordt steeds waardevoller in deze informatiesamenleving, precies omdat er zoveel informatie voorhanden is. Reactie toevoegen
Carl Jung over visie Je visie wordt alleen maar duidelijk wanneer je in je hart kijkt. Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt, ontwaakt. Reactie toevoegen
De toekomst is nu Leiders beginnen vandaag al met het realiseren van morgen, de toekomst is dus vandaag. Lees meer... Reactie toevoegen
Kapitaalvernietiging ten voordele van de korte termijn A study of leading public company CFOs published in the Journal of Accounting and Economics (2005), found that 78% of these CFOs would be willing to make decisions that destroy value in order to achieve their quarterly earnings targets. Lees meer... Reactie toevoegen
Van seriële tewerkstelling naar hoger doel For much of the 20th century, success depended on a company’s ability to hire, train, and retain ever-larger numbers of employees. This was the era of the company man, where employees exchanged long-term loyalty for a livable wage and a pension plan. In today’s knowledge economy, success depends instead on finding, empowering, and retaining the most talented people.Josh Baron Wat is in uw organisatie het hogere doel waar iedereen zich voor inzet? Reactie toevoegen
Geld is een instrument Money follows passion— not the other way around. DAVID SITEMAN GARLAND Reactie toevoegen
Vooruitgang wordt veroorzaakt door ideeën, niet door regels You want to invent new ideas, not new rules. DAN HEATH Reactie toevoegen
Veranderen of er niet meer toe doen? If you don't like change, you're going to like irrelevance even less (General Eric Shinseki) Reactie toevoegen
Wanorde en creativiteit A. A. MILNE: One of the advantages of being disorderly is that one is constantly making exciting discoveries. Reactie toevoegen
De schoonheid van wat af is BUCKMINSTER FULLER: When I have finished solving a problem and the solution is not beautiful, I know it is wrong. Reactie toevoegen
Planning in de "flow" Business planning is a discipline, not a document. Matt Heinz geciteerd in #Zombiebusiness http://bit.ly/udMxVC Reactie toevoegen
Winst is nooit het (enige) doel. Disneyland is a work of love. We didn't go into it just to make money. Walt Disney geciteerd in #Zombiebusiness http://bit.ly/udMxVC Reactie toevoegen
Denk sneller dan je klanten You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new. STEVE JOBS Reactie toevoegen
Omzet en winst zijn niet het doel When you enchant people, your goal is not to make money from them or get them to do what you want, but to fill them with great delight. Guy Kawasaki Reactie toevoegen
Individualisering Increasingly, the mass marketing is turning into a mass of niches. Chris Anderson (The Long Tail) Reactie toevoegen
Benchmarking vertraagt ontwikkeling If you wait until there is another case study in your industry, you will be too late. Seth Godin Reactie toevoegen
We learn from history that we do not learn from history. We learn from history that we do not learn from history. Gilles Hilary Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatie is een proces Innovation is not about ideas, but about creating a process in which ideas can be honed and flourish. If you can do that, strategy really doesn’t matter. Greg Satell Reactie toevoegen
Klanten niet najagen maar aantrekken Klanten hoeft je niet achterna te zitten, klanten moet je aantrekken. Guido Thys Reactie toevoegen
Mark Twain over veranderen Wat heeft Mark Twain, een van de mest notoire dwarsdenkers aller tijden, over veranderen te vertellen? Lees meer... Reactie toevoegen
Mislukkingen kosten alleen maar leergeld Dingen kunnen altijd fout gaan, ook wanneer ze gemicromanaged worden... In een gecontroleerde omgeving is een mislukking een strafbaar feit. In een open omgeving, waar de goede wil van iedereen de drijfveer is, zijn mislukkingen echter lessen. (meer erover in "8erlijk Management" van Guido Thys). Kijk naar de mooie illustratie hiervan. Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over zelfvertrouwen versus arrogantie Confidence is arrogance if the market doesn't believe the story. Reactie toevoegen