logo2MA185
break-out

Als onze bedrijfsstrategie niet de voorgeschreven indeling volgt maar eerder een serie productieve stappen in de richting van de stip aan de horizon is, spreken we dan nog wel van een strategie?

Iedere taalkundige kan het u vertellen: wanneer we hetzelfde woord voor uiteenlopende zaken gaan gebruiken wordt de taal weer een stukje onduidelijker en dus minder efficiënt.
Terecht vroeg Annet Aris zich op 5 maart 2016 in haar column in het FD dus af of toezichthouders bedrijven nog wel kunnen voorschrijven dat ze een strategie moeten opstellen, implementeren en opvolgen. Wie ja zegt, verhindert dat bedrijven een andere modus operandi kiezen dan degene die door de klassieke strategiehandboeken voorgeschreven wordt. Wie nee zegt, beperkt het toezicht enkel tot financiële aspecten en reduceert commissarissen tot rekenmeesters.

Taalkunde is een mooie wetenschap: wanneer de omgeving zodanig verandert dat woorden hun lading niet meer dekken, is ze er vaak als eerste bij om dit vast te stellen.

Wat hanteert u in uw organisatie? Een klassiek opgebouwde strategie of een ander model, wellicht onderdeel van een nieuw verdienmodel en/of bedrijfsstructuur?
(lees hier meer over in "8erlijk Management" Van Guido Thys)

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:1
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!