logo2MA185
fusies

Megafusies blijven aan de orde van de dag. De bewijzen dat dit een goede zaak is, zijn echter flinterdun...

In een prospectus over de overname van SABMIller rapporteert AB InBEv onder meer de onkosten (aan consultants, e.d.). Deze bedragen $ 2 mrd  (op een totale overnamesom van $ 103 mrd).
Optimistisch wordt erbij vermeld dat de fusie jaarlijks naar schatting $ 1,4 aan kosten besparingen gaat opleveren.
De ervaring wijst echter uit dat dergelijke ambities nooit gerealiseerd worden. Bovendien worden de financiële gevolgen van een fusie altijd gemaskeerd door de impact van strategische initiatieven, investeringen, etc.
Het kostenplaatje van 2 miljard omvat bovendien niet de kosten van het schrappen van 5.500 banen en al helemaal niet de vergadertijd (plus reiskosten, etc. etc.) die aan de fusie besteed wordt en handig in de overheads verborgen wordt. Tellen we daar communicatiebudgetten, automatiseringskosten, enz. enz. bij, kunnen we dan de totale kosten inschatten op $ 10 mrd (toegegeven, nattevingerwerk, dus laten we er een foutmarge van 25% overheen gooien). 
Kortom, a raison van 1,4 mrd per jaar wordt dit nooit terugverdiend.

Dit beeld treedt op bij alle fusies waar de voorbije decennia onderzoek naar gedaan is.

Toch krioelt het in en omheen deze bedrijven van briljante rekenmeesters. Het is dus meer dan onwaarschijnlijk dat de (correcte) uitkomst van (de betere versie van) de rekensom hierboven onbekend is. Dit leidt maar tot één conclusie: megafusies dienen niet de doelen die in de prospectussen vermeld staan...

Bron: FD
KennisLeerinhouden:7
Vaardigheden:1
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:9
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!