logo2MA185
thunberg

Greta Thunberg kwam in het nieuws door haar spijbelactie voor het klimaat. Ze werd dus al snel weggezet als "klimaatactiviste". Mooi voorbeeld van het "weg-labelen" van lastige mensen. In werkelijkheid is ze echter nóg veel lastiger.

Op een persconferentie in maart gaf ze een prachtig voorbeeld van voortschrijdend inzicht. 
Het begon als een oproep aan politieke en economische beslissers om klimaatzorg bovenaan op de agenda te plaatsen. Vanzelfsprekend -want ze is een weldenkend mens- leidde dit al snel tot het inzicht dat deze instituten teveel te verliezen hebben bij een herschikking van de kaarten. En dat er dus niets zou veranderen.

De actualiteit geeft haar gelijk: beleidsmakers rollen over elkaar heen om uit te leggen dat het niet anders kan dan op de manier die zij bedacht hebben. Iedereen daarbuiten weet dat ze eigenlijk bedoelen dat ZIJ het niet kunnen/willen, maar dat even terzijde.

Greta Thunberg, de 16-jarige scholiere, riep dus op tot een verandering van de politieke en economische systemen. Dat is dwarsdenken: als het niet linksom kan, waarom zouden we het dan niet rechtsom doen? Haar oproep werd overgenomen door betogende jongeren in meer dan 1.600 steden.

In een uitstekende analyse (zie link hieronder) legt prof. Sheila Cannon uit dat zoiets enkel mogelijk is door onze stip aan de horizon te veranderen. Mensen streven namelijk naar een bepaalde toekomstige situatie. Wanneer je die anders inkleurt, verandert ons gedrag automatisch mee. Daar gaan dan wel enkele decennia overheen.

Het zijn precies de 16-jarigen van nu die het die komende decennia voor het zeggen zullen hebben, dus is de grote vraag of ze dit voor mekaar kunnen krijgen. Wij, de oudere generaties, hebben dat in elk geval niet gedaan. We hadden toen echter niet dezelfde sense of urgency en ook geen social media. 

Dus: wie weet.... de wereld is aan de optimisten!

Bron: Guido Thys
Link: http://theconversation.com/climate-strikes-greta-thunberg-calls-for-system-change-not-climate-change-heres-what-that-could-look-like-112891
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:8
Inspiratie:10
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Reacties  
-1 #3 Cyril Wentzel 07-06-2019 14:24
GT denkt niet dwars. Haar ideeën liggen letterlijk in het verlengde van wat haar “geleerd” is door haar docenten: er is een acuut klimaatprobleem en de mens plundert de aarde.
GT in de media is het resultaat van Malthusiaans denken in een falend onderwijs, samen met autisme en een PR machine voor klimaatwaan (alarm).
Wat er dan nog van het artikel overblijft?
Citeer
0 #2 Guido Thys 07-06-2019 13:00
@Petra: "activist" heeft een heel negatieve connotatie: iemand die veel lawaai maakt maar verder niet ernstig genomen hoeft te worden. Zoiets als een "activistische aandeelhouder".

Verder hoop ik dat de "oudere generaties" nog wel invloed kunnen en willen hebben. Maar mijn punt is dat de meesten van ons vroeger een even grote mond hebben opgezet (zij het meer binnenskamers) en er uiteindelijk niet zoveel veranderd is aan alles wat we toen afkeurden. En daar is geen excuus voor. Eigen schuld, vilaine bult :-)
Citeer
+2 #1 Petra Aartsen 07-06-2019 12:52
De logica achter het weglabelen door iemand een klimaatactivist te noemen ontgaat mij. Maar ja, voor mij is het klimaat urgent. Bij weglabelen denk ik eerder aan termen als 'de oudere generatie' alsof je dan geen invloed meer zou kunnen of willen hebben. Misschien handig als je daarmee je eigen handen in onschuld doopt? - dacht zij vilein :-O
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Aktuele trends

Arbeid op de schop: diploma's niet meer nodig

Als Steve Jobs en Bill Gates hun opleiding niet afgemaakt hebben, waarom zou jij het dan wel doen? Dit is de boodschap waarmee een Belgische start-up jonge medewerkers rekruteert.

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!