logo2MA185

Sommige woorden houden al dan niet bedoeld een negatieve beoordeling in en veroorzaken daarmee heel wat schade. Marianne Zwagerman zette de kiezen in één ervan.

We kunnen er nu eenmaal niet onderuit: mensen zijn "talige" wezens, wat betekent dat we overal woorden op plakken. Een stoel is een stoel, de zon is de zon; voor dit soort concrete voorwerpen gaat het altijd (nou ja, meestal) goed. 
Het benoemen van niet-concrete zaken is echter iets delicater omdat dit vaak een oordeel inhoudt en dat oordeel vindt niet iedereen altijd even prettig. We duwen er vaak mensen, dingen en situaties mee in een hokje. Die hokjes worden vervolgens self-fulfilling prophecies: voorspellingen die zichzelf waarmaken. 

Marianne Zwagerman stelde in april 2018 een dergelijke term aan de kaak: "laaggeschoold". De beschrijving van de intellectuele moeilijkheidsgraad van dergelijke opleidingen mag dan wel accuraat zijn, maar de term houdt wel in dat je deze intellectuele moeilijkheidsgraad als criterium neemt. 
In feite gebeurt hetzelfde met de termen "handig" en "onhandig". In wezen zijn de kwalificaties "onhandig" en "laaggeschoold" dus van dezelfde orde. Maar.... het "opleidingsniveau" weegt maatschappelijk veel zwaarder dan handigheid. "Laaggeschoold" klinkt erg neerbuigend en duwt de betrokken mensen in een hokje. Niemand wil echter in dit hokje zitten en dit wordt meteen een van de belangrijkste redenen waarom nog zo weinig mensen de techniek in willen. Kortom: dergelijke termen draaien heel veel ambities de nek om, veroorzaken economische problemen, enzovoort.

Zwagerman pleit voor radicaal andere benamingen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nog een populair voorbeeld: de werkvloer. Welke neerbuigende termen kent/gebruikt u?

 

 

 

 

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:9
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!