logo2MA185
glas

Al 2.500 jaar breken we ons hoofd op het dilemma van het glas water: is het half vol of half leeg?

Dilemma's zijn echter zoals problemen: ze kunnen niet opgelost worden (anders zouden het geen problemen zijn), ze kunnen alleen de wereld uit geholpen worden.
Dit kan door de kaarten anders op tafel te leggen. Met andere woorden: door naar het onderliggende niveau te gaan en de zaken daar te herschikken zodat het probleem verdwijnt.

Op het niveau van observatie en logisch denken is het dilemma van het glas water onverwoestbaar. Maar laten we een niveau dieper gaan: naar het niveau van de natuurkunde. In de natuurkunde is het glas altijd helemaal gevuld: voor de helft met water, voor de helft met lucht. Opgelost!

Dwarsdenken doet precies dit: naar een ander niveau springen de zaken van daaruit door een heel andere bril bekijken.

(uit de presentatie Keuzes)

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

ANDER PLATFORM

Met ingang van juni 2020 is dit platform
niet meer actief.
Oudere bijdragen kunt u hier nog steeds
blijven raadplegen.
De opvolger van 2minuteacademy.nl
heet The 2-MinuteAcademy.
U kunt zich hier als gratis lid inschrijven.