logo2MA185
online winkelen

Na de landbouw en de industrie kwam de digitale revolutie. Is die voorbij en zijn we nu bezig aan de 4de?

Wijnand Jongen citeert in "Het einde van online winkelen" Klaus Schwab (initiatiefnemer van het World Economic Forum) die alvast denkt van wel.
De lakmoesproef voor dit soort zaken is de vraag: wat denken de toekomstige generaties daarover? Want vanop een afstand ziet alles er anders uit. Relativeren heet dat.

Aan Chinezen is het op een kaart van de Benelux niet uit te leggen dat Antwerpen en Rotterdam twee havens zijn. Vanuit hun perspectief is het er maar één. 
Dit gaat ook op voor deze revolutie(s). We zijn er ondertussen weliswaar aan gewend dat alles steeds sneller gaat. Maar duizenden jaren tussen de eerste twee, honderden tussen nummer twee en drie, en nu plots niet eens tien jaar tussen 3 en 4? Zou wel héél snel zijn...
Bovendien is de catalysator in beide gevallen dezelfde: digitalisering. 
Revoluties gaan altijd te werk in uitdeinende kringen: eerst de harde kern en daarna de belendende percelen. De technologische revolutie heeft eerst de instrumenten geraakt: van de schrijfmachine naar stembestuurde apparaten, etc. Langzaamaan veranderen nu alle dingen die we met die instrumenten doen: eerst het wat, daarna het hoe en uiteindelijk ook waarom.

Zelfde revolutie dus, diepere effecten.

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:8
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:9
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!