logo2MA185
denkkaders

"Innovatie" is bijna synoniem van "productvernieuwing". Maar wat als het daar steeds minder vaak om gaat?

Volgens innovatieguru Clayton Christensen is een innovatie pas disruptief wanneer ze in een bestaande markt een groot ongenoegen weg kan werken. Dit gebeurt echter bijna nooit door een dienst of product te vernieuwen.
Wanneer een organisatie aan verandering toe is, wordt er altijd eerst gekeken of dit operationeel niveau mogelijk is. Zo nee, wordt er overgeschakeld naar het tactische en, wanneer nodig, naar het strategische. Actie op strategisch niveau (andere markt, andere kanalen, andere structuren, etc.) wordt gezien en ervaren als behoorlijk ingrijpend.

Maar wat als er door het samenspel van technologie, toenemende schaarste en verval van onze instellingen een aanpak nodig is die nóg veel dieper gaat?
We hebben het dan over het aanpassen van onze DENKKADERS: totaal anders gaan denken over het invullen van klantbehoeften.

Het zijn platgetreden voorbeelden, maar Apple is anders gaan denken over de muziek- en telecomindustrie, bol.com over retail, Uber en Greenwheels over mobiliteit, en ga zo maar door. Ik haal deze voorbeelden maar aan omdat ze alom bekend zijn. Er zijn er natuurlijk ook nog vele andere, zoals The Things Network en IoT (internet of things) en Floow over de deeleconomie. 

De eerste stap daarbij is het in kaart brengen van de vooronderstellingen en gewoontes waarop uw organisatie zich genesteld heeft. En die vervolgens in vraag te stellen: hoe kan het anders? 

Welke denkkaders kan úw bedrijf aanpassen? 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:7
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8