logo2MA185
lamp

Innoveren is een rage; wie het niet doet, valt in ongenade. Maar heeft dit niet het omgekeerde effect?

Sinds enkele jaren krijgt "innovatie" overdreven veel aandacht. Het lijkt wel alsof niemand vroeger nieuwe dingen ontwikkelde.
Maar is het geen goed koopmanschap om je aanbod voortdurend aan te passen aan de vraag van de klant? En dicteert competitiviteit niet dat je het aanbod van anderen steeds moet overtreffen?
Kortom: is voortdurende vernieuwing niet gewoon aan de orde van elke dag?
De innovatie-rage suggereert echter dat het een bijkomende activiteit is die naast of bovenop de "normale" activiteiten komt te liggen. Symptomen: er komt een "afdeling innovatie", een Chief Innovation Officer, en dergelijke. Dit stelt anderen die er niet direct bij betrokken zijn, in staat om gewoon verder te denken/doen wat ze altijd al gedacht/gedaan hebben. Met andere woorden: om de beruchte status quo in stand te houden.

Is het niet veel effectiever om de speciale aandacht -die waarschijnlijk ook nog eens binnenkort afneemt- overboord te gooien en iedereen de opdracht te geven om alert in te springen op alle kansen en uitdagingen?

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:8
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:7
Outoftheboxgehalte:10
Reacties  
+1 #3 Nico Hänschen 04-06-2020 13:03
@ Guido: inderdaad is het naar mijn ervaring zo dat de beste ideeën gevormd worden in de zgn. "hei sessies". Dat is al een indicatie, nietwaar? Dat je alleen ver uit de buurt van het wakend oog tot iets vernieuwends kan komen.
Ja, dat "senang voelen" is niet bedoeld voor een klant. Nee, als de omzet inzakt gaan we met de z'n alle de hei op, omdat de klant iets nieuws wil. Een product dat meestal niet meer is dan  "variaties op een thema". Dat er bij de klant worden inge"hei"d middels de marketing en PR afdeling.  
Echte innovatie kan alleen bij een cultuuromslag. Niet in één klap iets nieuws of de zoveelste versie van iets bestaands ("Nieuw, anders, nu nog beter"), maar "Slowly, slowly, catchy monkey".
Soms vindt die cultuuromslag plaats door een nieuwe, sterke voorman. Maar dat gaat in tegen HUN beeld van wat HUN bedrijf moet zijn.
Ik concludeer: het is niet de Status Quo die belemmerend werkt, het is de Status Ego die gehandhaafd moet worden.
Citeer
0 #2 Guido Thys 03-06-2020 10:38
@Nico: eens, maar het dat "inbedden" waar zoveel verloren gaat. Komen er ooit écht disruptieve innovaties uit hiërarchisch gestructureerde bedrijven, behalve wanneer die toelaten dat kleine clubjes buiten die structuur opereren?
En "men zich senang voelt", bedoel je daar de medewerkers/managers mee + zo ja, hoe zit het dan met de klant?
Citeer
+1 #1 Nico Hänschen 03-06-2020 10:09
Beste Guido, ik bergijp dat je bang bent voor de institutionalisering en bureaucratisering van opborrelende scheppingsdrang en vernieuwing. Maar dat is volgens mij inherent aan bedrijfscultuur. Status quo handhaven is daarmee eigenlijk inbedding van nieuwigheden in een bestaande cultuur waar men zich senang voelt. Zoals voor iemand met alleen een hamer, alles een spijker is. Dus alleen hiërarchisch gestructureerde bedrijven zullen een Chief Innovations Officer benoemen.
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

ANDER PLATFORM

Met ingang van juni 2020 is dit platform
niet meer actief.
Oudere bijdragen kunt u hier nog steeds
blijven raadplegen.
De opvolger van 2minuteacademy.nl
heet The 2-MinuteAcademy.
U kunt zich hier als gratis lid inschrijven.