logo2MA185
contingent

Iedereen heeft de mond vol over innovaties: nieuwe producten en diensten. 
Maar het zijn niet die producten en diensten zelf die vernieuwend zijn; ze zijn het resultaat van een disruptieve denkoefening.

Kun je voor een leeg scherm gaan zitten en een nieuw product ontwerpen?
Nee, vooraleer er een iTunes of een Uberplatform op het scherm stond, is er namelijk ook flink wat denkwerk verricht.

Uitgangspunt is telkens het principe van Clayton Christensen: zoek een markt met een grote behoefte en een hoge irritatiegraad. 

Volgende stap: breng in kaart op welke vroegere keuzes en/of beslissingen de huidige markt gebaseerd is (bijvoorbeeld: om mensen incidenteel van punt A naar punt B te brengen, heb je een bedrijf, medewerkers en een wagenpark nodig). Telkens blijkt dat onze huidige comfortzone op vele lagen van dergelijke keuzes gebaseerd is.
Vraag je dan af welke van die keuzes je kunt herzien, bijvoorbeeld omdat de technologie dat nu mogelijk maakt.
Reken dit tenslotte door tot je op een nieuw product of een nieuwe service uitkomt.

Op die manier ga je binnen een heel ander denkkader opereren: waarom zou ik auto's kopen en mensen inhuren als ik gewoon beschikbare mensen met een eigen auto kan inzetten?  Waarom moeten mensen fysieke muziekdragers kopen als ze de muziek ook kunnen downloaden. En waarom zouden ze downloaden als ze ook kunnen streamen (of hoe Spotify haasje-over sprong met iTunes)?

Disrupties vinden niet plaats in markten maar in denkkaders. Welke denkkaders kun jij herzien?

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:9
Inspiratie:9
Behapbaarheid:7
Huurdeconsultantgehalte:7
Outoftheboxgehalte:9
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!