24

Wanneer producten/diensten verkocht zijn, is het niet klaar, dan begint het pas.


De meeste bedrijven redenering steeds op z’n 19de eeuws: producten worden gemaakt/ingekocht, vervolgens door marketing en verkoop verkocht en klaar. O ja, voor het “afhandelen” van problemen is er ook nog het cost center dat “service” heet.

Dit is een van de vele voorbeelden van extreem leveranciersdenken in plaats van klantdenken. Klanten willen namelijk helemaal geen producten en diensten, ze willen behoeften invullen. Als ze dat zouden kunnen zonder al die producten en diensten, dan zouden ze dat ook doen. 

Wanneer die behoefte(n) is/zijn ingevuld, dan ontstaat er pas klantwaarde. 

Leveranciers die enkel geïnteresseerd zijn in productie en verkoop, laten hun klanten dus halfweg in de steek. In het hele traject tussen aankoop en waarde, staan ze er alleen voor.
Begeleidt u uw klanten bij het tot stand komen van waarde? En dat niet enkel reactief als "service" wanneer er iets fout gaat, maar ook proactief door middel van instructiefilmpjes, gebruikerstips, gebruikerscommunities, etcetera?
Zou "verkoop" dus eigenlijk "pre-service" moeten heten?

Of bent u enkel met uzelf bezig door kosten te drukken en uw nps-score op te krikken?

 

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:8
Inspiratie:10
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:7
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!