hond

Waarom gedragen verantwoordelijken voor ruilprocessen met klanten zich voortdurend als honden die elke voorbijrijdende auto achterna lopen?

Nergens volgen de hypes elkaar zo snel op als in klantenland: cem, nps, de klantreis, en ga zo maar door.
Telkens wordt het halve bedrijf opgetuigd om te te voldoen aan de eisen van nieuwe methode, wordt tijd noch moeite gespaard, blijken de behaalde resultaten toch niet zo spectaculair te zijn als verwacht en dooft het geheel dus langzaam uit. Op naar de volgende.

Hypes zijn workarounds, projecten aan de oppervlakte die de kern van het probleem niet aanpakken.
Het wordt namelijk nooit wat als iedereen in de onderneming niet ten volle doordrongen is van het creëren van waarde (onder meer voor de klanten) en de structuur en de processen daar niet voor 100% op afgestemd zijn. Een verkeerd ontwerp van de motor kun je niet verhullen door mooie carrosserie (vraag maar aan Max Verstappen). En daar gaat het bij hypes om: het opsmukken van de buitenkant, op een manier zoals anderen het ook doen, zodat je als verantwoordelijke je verantwoordelijkheid altijd kunt afschuiven wanneer het fout gaat.

Wat werkt dan wél?
Dat is al lang bekend: diepe kennis opdoen van de behoeften van je belanghebbenden en die matchen met datgene waar je eigen organisatie heel goed (en liefst ook uniek) in is. En dan gaan met die banaan. In plaats van als een hond (in het Latijn canus) elke voorbijrijdende auto achterna te zitten (caninisch automobilisme).

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:7
Vaardigheden:1
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:7
Reacties  
0 #1 Robert 18-09-2018 16:56
Woef ?
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!