logo2MA185
alive

Ontevredenheid en gelatenheid zijn gevoelens die vaak in verband gebracht worden met ons dagelijks werk. Leiderschap is de kunst om mensen met passie te laten werken; hoe pak je dit aan als ze van zover moeten terugkomen?

De consensus in managementliteratuur en -seminars dobbert langzaam naar het vermoeden dat zingeving toch wel heel belangrijk is.

Het is het gebrek aan mogelijkheden om je dagelijks werk betekenis te geven dat leidt tot ontmoediging en apathie.
Wie daarentegen een duidelijk beeld heeft van de manier waarop haar/zijn werk er toe doet, die werkt met plezier en passie. Ook de eigen organisatie en de economie in het algemeen varen daar wel bij.

Maar hoe begin je daar als leider aan wanneer je mensen diep in de catacomben van desillusie en fatalisme aan het cocoonen zijn?

In zijn boek "Alive at Work" doet London Business School professor Dan Cable een nuttige suggestie.
Het gaat niet enkel om de zin van de organisatie, maar ook -en vooral- om de manier waarop mensen deze verbinden met hun eigen persoonlijke zingeving.
Een zingevsingsexercitie hoort dus niet thuis in kamerbrede cultuurprogramma's, maar in individuele vertalingen. Geen gelamineerde kaartjes, maar persoonlijke introspectie: "Cable argues that we have the power to re-frame our work's purpose around something that is both meaningful and personal to us, and that through this we will give fresh joy and energy to our work. By defining the why, it makes the how much more bearable and gives us renewed resilience and stamina when things get tough."

Met andere woorden: zoek die mensen in de organisatie die deze persoonlijke band met het "nut van het algemene" gevonden hebben en gebruik hun verhalen als lichtende en stichtende voorbeelden!

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:8
Inspiratie:8
Behapbaarheid:5
Huurdeconsultantgehalte:7
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Aktuele trends

Digitalisering: steeds meer bieden wat de klant eigenlijk wil

“Vergeet ‘digital first’, vergeet ‘mobile first’, alles draait om ‘artificial intelligence’, ‘seamless’ en ’24-hour connectivity’”, betoogde Steven van Belleghem onlangs tijdens een seminar.

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!