logo2MA185

Leiderschap is zingeving. Zin is gebaseerd op passie, op de onderliggende drijfveer van de organisatie, met andere woorden: het dna. Hoe kom je te weten wat dat is?

"How to discover your company's DNA?" kopte de Harvard Business Review onlangs. Interessante titel, allen daarheen dus!
Hoewel het artikel enkele interessante voorbeelden bevat (zie de link hieronder), ontbreekt het antwoord op de vraag echter te enen male.

We zullen het dus moeten doen met de methode die geschetst is in Zombiebusiness

Zoekpad nummer 1: wat de organisatie doet, is haar core business. Maar wat als die core business wegvalt? Wat kun je dan doen met de mensen, de infrastructuur, het netwerk? Dan kom je uit bij je core essence, je DNA. Dat is wie je bent. Apple's DNA had niets te maken met computers, maar met mooie, simpele dingen maken waar klanten veel plezier aan/mee kunnen beleven.

Zoekpad nummer 2: waar worden mensen in het bedrijf blij van, waar zijn ze trots op? Het weekend voor er een nieuw stuk snelweg geopend wordt, is het er altijd erg druk omdat alle betrokken medewerkers van de bouwbedrijven het aan hun gezin willen tonen. 

Hou de uitkomst van deze denkoefening vervolgens aan tegen de drie criteria in het artikel van de HBR:

1. stamt dit DNA al uit de tijd van de oprichting van de organisatie?

2. is het sindsdien onveranderd gebleven?

3. is het terug te vinden in elk aspect van succesvolle core business?

"Nee" op een van deze vragen? Dan is het nog niet het DNA. Dat zit nog een laag dieper.
"Ja" op alle vragen? Gefeliciteerd, je bent bij de kern aangeland. Gebruik deze voor alle communicatie en vooral actie binnen en buiten de organisatie.

DNA gevonden? Deel het hieronder in het commentaarveld, ter inspiratie van de andere lezers. Dank je.

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:7
Vaardigheden:1
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:7
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Aktuele trends

Arbeid op de schop: het begint al bij het onderwijs!

Waarom is het onderwijs nog steeds seriewerk en geen maatwerk? Het valt niet uit te leggen... en al helemaal niet wanneer je dit filmpje gezien hebt.

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!