dodo

Wat doe je wanneer iemand in je organisatie zich steeds meer als een zonnekoning begint te gedragen, vraagt Gyuri Vergouw zich in "Het Dodo-Effect" af.

Het fenomeen "zonnekoning" is wel vaker in het nieuws. Het fenomeen ontstond in de jaren negentig toen topmanagers steeds meer in de publieke belangstelling kwamen. Sommigen onder hen begonnen te "gloriëren" en "machtsmisbruik, corruptie, leugens en fraude de boventoon voeren".

Psychologische coaching, scherp toezicht en tijdelijke contracten zijn de voor de hand liggende remedies tegen dit neurotisch gedrag, zoals Manfred Kets de Vries het noemt.

Het heeft ook veel te maken met het principe "wat je moet kunnen om te geraken is niet hetzelfde als wat je moet kunnen als je er eenmaal bent". De weg naar "boven" is erg competitief en kan enkel maar gewonnen worden door individuen die voor een groot deel op zichzelf gefocust zijn en er niet voor terugdeinzen om anderen klappen en trappen te verkopen.
Eenmaal aan het roer is de focus echter het nut van het algemene. En die ommezwaai kan niet iedereen aan.

Zijn er zonnekoningen/koninkjes in úw organisatie?

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:7
Vaardigheden:1
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:7
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

ANDER PLATFORM

Met ingang van juni 2020 is dit platform
niet meer actief.
Oudere bijdragen kunt u hier nog steeds
blijven raadplegen.
De opvolger van 2minuteacademy.nl
heet The 2-MinuteAcademy.
U kunt zich hier als gratis lid inschrijven.