Bonussen zijn steekpenningen Wie werkt, krijgt daar meestal navenant voor betaald. Waarom dan nog eens een keer extra betalen wanneer iemand dat werk goed doet? Lees meer... 4 reacties
Welkom in de "Boring Twenties" De meeste bedrijven en organisaties hebben geen idee van hun Purpose en weten ook niet hoe het allemaal zo gekomen is. Lees meer... Reactie toevoegen
Let op voor verbeteringen die het alleen maar erger maken Onder de vlag van optimaliseren, verbeteren, efficiency en effectiviteit verhogen, lean en nog een hele supermarkt vol hypetermen slaan we wild verbeterend om ons heen. Vaak met het tegenovergestelde effect. Lees meer... 1 reactie
Ondernemersporno "Pornografie" is een term die vele betekenissen dekt. De meest neutrale is dat het gaat om ideële, onwerkelijke, overdreven en op één aspect gefocuste weergaven van wat er zich in het echte leven afspeelt. Auteur Morra Aarons-Mele laat zien dat dit ook op veel ondernemersliteratuur van toepassing is. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom we guru's met een grote korrel zout moeten nemen We kennen allemaal de uitdrukking "een ongeluk komt nooit alleen". Waarom passen we ze dan niet toe op advies wat we van -meestal wildvreemde- guru's krijgen? Lees meer... Reactie toevoegen
Bedrijven hebben een einddatum. Ze lijken een beetje op huwelijken. We zijn zo geobsedeerd met het "vastleggen" van alles dat we over het hoofd zien dat ook bedrijven een beperkte levensduur hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom ondernemers best niet naar goede raad luisteren (dus ook niet naar deze) Naast porno is advies aan ondernemers waarschijnlijk de grootste categorie op het internet. Waarom zijn er dan niet vele miljoenen meer succesvolle ondernemers? Lees meer... 1 reactie
Niet alleen werken IN je bedrijf maar ook werken AAN je bedrijf Wie niet roept dat er veel aan het veranderen is, telt niet meer mee. Maar wat betekent dat écht voor je (intern) ondernemerschap? Lees meer... Reactie toevoegen
Apple en de absurde aandacht voor details Waarom staat de klok op Apple-toestellen steeds op 9.41 u.? Het antwoord: een radicaal oog voor details! Lees meer... 1 reactie
Ondernemersprijs voor dit mierennest Wat doe je als het probleem veel groter is dan jezelf? Juist, dan haal je er anderen bij. Is ondernemerschap een individuele of collectieve aangelegenheid? Lees meer... Reactie toevoegen
Management is een staffunctie Wanneer startende ondernemingen groeien, neemt de chaos en de inefficiëntie toe. Wanneer er dan micromanagers ingevlogen worden, komt het einde vaak snel in zicht. Geldt dit ook voor gevestigde organisaties? Lees meer... Reactie toevoegen
(Intern) Ondernemen is eigenlijk een psychologische mission impossible Passioneel inspireren en verstandig omgaan met risico's staan haaks op elkaar. Of niet? Lees meer... Reactie toevoegen
Draai bureaucratie de nek om door je te gedragen als een oprichter Chris Zook -bekend van zijn boeken over The Core- vraagt zich af waarom slechts 10% van nieuwe bedrijven na 10 jaar nog steeds winst maakt. Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van "meer van hetzelfde" In tijdens van drastische veranderingen worden traditionele marketingconcepten heel belangrijk. Lees meer... Reactie toevoegen
Ideeën alleen stellen niets voor bij ondernemen en innoveren Een heldere quote van de hier al vaker geciteerde Alexander Osterwalder: Lees meer... Reactie toevoegen
Zweeds museum voor mislukte producten Van Betamax tot Harley-Davidsongeurtjes: in Zweden is er een museum voor. Lees meer... Reactie toevoegen
Service is bijna altijd reactief foutherstel Wees proactief in uw dienstverlening aan de klant in plaats van reactief. Lees meer... Reactie toevoegen
Andere moraal voor bedrijven dan voor individuen? Bij ruilprocessen - het woord zegt het al - gaat het om nemen én geven. Het is de bedoeling dat we het principe van leven en laten leven daarbij hanteren. Wie goedwillend is, laat de anderen in hun "waarde". Wie kwaadwillend is, denkt alleen maar aan zichzelf en probeert zoveel mogelijk te nemen en zo weinig mogelijk te geven. “Graaien” heet dit in de media. Lees meer... Reactie toevoegen
Simon Sinek over doelen en drempels Van de manier van presenteren vallen je haren uit, maar de inhoud is wel aardig: sommige mensen hebben datgene wat ze willen voor ogen, anderen datgene wat ervoor in de weg staat. Lees meer... Reactie toevoegen
Nu dat weer: het Zeigarnik-effect Af en toe duikt in de literatuur de term "Zeigarnik-effect" op: wat niet af is, onthou je beter dan wat klaar is. Lees meer... Reactie toevoegen
De weg naar succes is geplaveid met... goede voornemens Eigenlijk is het de weg naar de hel die bezaaid is met niet-gerealiseerde intenties. Wie gewapend is met deze wijsheid maakt veel meer kans om ze wél waar te maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Familiebedrijven zijn efficiënte innovatoren De literatuur staat bol van de voordelen die familiebedrijven hebben ten overstaan van andere. Nu is er eentje bijgekomen: ze innoveren ook veel efficiënter. Lees meer... Reactie toevoegen
Is elke ondernemer een selfmade man? ...of een selfmade woman?Of zijn we het product van een groot ecosysteem van partners en belanghebbenden? Lees meer... Reactie toevoegen
Ook Henry Ford ging ooit failliet: succes komt nooit vanzelf. Op het weblog van Inc. trekt Lisa Abeyta ten strijde tegen naïeve succesmythes. Zakelijk succes komt niet uit de lucht vallen: meestal zijn de ondernemers eerst door een heel diep dal gegaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Geld stroomt niet naar hard werken Niet de hoeveelheid tijd en moeite bepalen succes, wel de kwaliteit van je inspanningen. Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer houden ondernemers zichzelf voor de gek? Ondernemers moeten in hun bedrijf geloven en dit ook uitstralen. Maar wanneer is dit optimisme gerechtvaardigd? En wanneer is het een rookgordijn? Lees meer... Reactie toevoegen
Een echte ondernemer vindt overal wel wat op Creativiteit in het vinden van oplossingen is een basiskenmerk van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Verkeerde aankoop gedaan? Word er miljardair mee! "Als je er niets kunt AAN doen, vraag je dan af wat je er MEE kunt doen" is een mooie definitie van ondernemerschap. Dus: wat te doen wanneer iets anders loopt dan voorzien en je kunt er niets meer aan verhelpen? In paniek de handdoek in de ring gooien is één mogelijkheid. De boel overhoop gooien is een andere. Lees meer... Reactie toevoegen
3 gouden regels om door te pakken na een succesvolle start Iedereen weet dat de eerste periode van elk bedrijf de moeilijkste is: het moet bewijzen dat het daadwerkelijk waarde voor de klant en dus geldstromen kan genereren. Wanneer dat eenmaal bewezen is, treden er nieuwe prioriteiten en wetten in werking. Dit zijn de drie belangrijkste. Lees meer... Reactie toevoegen
Hands-on definitie van ondernemerschap Ondernemen betekent: als er iets waar je niets AAN kunt doen, je afvragen: wat kan ik er MEE doen? Lees meer... Reactie toevoegen
Werken in + aan je bedrijf Vroeger was het grootste verschil tussen een ondernemer en iemand in loondienst het feit dat ze beiden IN een bedrijf werkten maar de eerste ook AAN het bedrijf. Nieuw in de 21ste eeuw: van medewerkers wordt ook steeds vaker en meer gevraagd dat ze mee AAN de organisatie werken. Lees meer... Reactie toevoegen
Het stellen van realistische doelen en het biljet van 100 dollar In The Toilet Paper Entrepreneur vertelt Mike Michalowicz het verhaal van de $100-test van Chicken Soup for the Soul-coauteur Jack Canfield. Lees meer... Reactie toevoegen
Regels zijn er om opzij geschoven te worden: de "Nike case". Handboeken vol zijn er geschreven over het beste proces om een bedrijf van de beste naam te voorzien. Phil Knight, oprichter van Nike, brak alle regels. Niet uit vrije wil maar omdat hij moest. Lees meer... Reactie toevoegen
Geen risico's nemen, dat is pas riskant Mark Zuckerberg over het beste advies dat hij ooit gehad heeft: geen enkel risico is zo groot als het niet nemen van risico's. Lees meer... Reactie toevoegen
Het familiebedrijfdilemma in harde cijfers Het grote dilemma bij de opvolging binnen familiebedrijven: op dezelfde voet verder gaan of een (radicaal) andere weg inslaan? Deloitte bracht het in beeld met treffende cijfers. Lees meer... Reactie toevoegen
Falen: ook een feestje waard Een van de grootste cultuurverschillen tussen gevestigde bedrijven en start-ups is dat een mislukking bij de eersten grote negatieve gevolgen heeft en ze bij de tweede slechts een noodzakelijke stap in het proces van experimenteren. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat wil u allemaal opgeven om ondernemer te worden/blijven? Inc Magazine is altijd wel te paaien tot een uitdagende blogpost over ondernemerschap. Dit keer: wat uw ondernemerschap van u gaat vergen. Lees meer... Reactie toevoegen
Groeien betekent: overschakelen van creatief-tactisch naar strategisch-beheersend Vaak lees je over de overgang van ondernemer naar manager. Er is nog een andere, betere analyse. Lees meer... Reactie toevoegen
Maak het starters eens een beetje moeilijker! Benno van Bongen, mede-initiatiefnemer van de eerste incubator/accelerator in Nederland juicht het groeiende ondernemersklimaat toe en waarschuwt tegelijk: ondernemen is serious business. Lees meer... Reactie toevoegen
De 3 grootste valkuilen voor familiebedrijven liggen voor de hand De Harvard Business Review citeert uit een onderzoek naar de grootste valkuilen voor familiebedrijven: het zijn de familiebanden. Lees meer... Reactie toevoegen
Te weinig in de fout gaan betekent dat je niet uit je comfort zone komt Sarah Blakely, oprichtster van spanx.com (afslankende onderkleding) en de jongste self-made miljardair ooit, kreeg er van haar vader van langs als ze weer eens een week lang nergens in gefaald had. Lees meer... Reactie toevoegen
Bent u een "entrepreneur" of een "wantrepreneur"? Ondernemen is een hype. Iedereen wil het wel worden, op risico af van sociale ondergang. Maar "willen" alleen is niet genoeg: "wantrepreneurs" zijn nog geen "entrepreneurs", schrijft reclamedame Christine Outram. Lees meer... Reactie toevoegen
Verspil uw tijd niet aan netwerkbijeenkomsten... Derek Coburn waarschuwt in zijn HBR-blog voor hooggespannen verwachtingen: de meeste bijeenkomsten worden bevolkt door "halers" en niet door "brengers"; de opbrengst is dan ook minimaal. Lees meer... Reactie toevoegen
Can do-mentaliteit voor ondernemers Van "ga ik nooit doen" naar "klaar!" in 7 stappen. Lees meer... Reactie toevoegen
De kern van succesvol ondernemerschap in 1 geweldig filmpje! Welke drijfveer wint: geld of passie? Het laatste haalt het altijd van het eerste.Deze ondernemer laat zien wat echte passie is, hoe je een delicaat evenwicht tussen klantwaarde en aandeelhouderswaarde kunt bereiken en hoe je makkelijk een onderscheid kunt maken tussen zelfverrijkers en wereldverbeteraars. Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over sterke en zwakke kanten None of us is successful because we correct weaknesses. We are successful largely because we build on strengths. Lees meer... Reactie toevoegen
Kansen zien is geen toeval Het succes van ondernemers wordt heel vaak aan geluk en toeval toegeschreven. Niks van aan, schrijft ondernemer Avery Blank, hou altijd je ogen open en vraag je op elk moment af wat je waarvan kunt opsteken. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat is het beste wat u voor uw onderneming kunt doen? Weggaan! Blogger Vanessa Merit Nornberg adviseert ondernemers die de zaak nooit helemaal los kunnen laten, ook niet tijdens de vakantie. Lees meer... Reactie toevoegen
Een aankoopproces is wat anders dan een verkoopproces Verkoopprocessen en klantreizen worden altijd in kaart gebracht vanuit het perspectief van de verkoper. Het aankoopproces mag dan wel volgens dezelfde structuur verlopen, de koper is meestal met heel andere zaken bezig dan de verkoper. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw product een commodity? Eigen schuld! A commodity is a product or a service that no one cared enough about to market. Seth Godin Lees meer... Reactie toevoegen
Soms kun je je dromen beter NIET najagen Het is het platgetreden adagium van ondernemers: droom en jaag vervolgens je droom na. Heel vaak kun je dat beter niet doen. 95% van de starters (in de Verenigde Staten, maar vast ook hier) valt binnen vier jaar om. Dit is waarom. Lees meer... Reactie toevoegen
Advies voor familiebedrijven van de garnalenman Evert Mooijer van Klaas Puul (2de grootste garnalenhandel van Nederland) over the art of letting go in het FD: "Ik ben een garnalenman in hart en nieren. Daarom verkopen wij met de familie niet alle aandelen. Weliswaar zien ze mij niet meer elke dag op het bedrijf, maar ik denk altijd en overal na over nieuwe investeringen, nieuwe mogelijkheden en over nieuwe afzetmarkten." Reactie toevoegen
Waarom nog een bedrijf starten? Als traditionele bedrijfsstructuren verdrongen worden door losse samenwerkingsverbanden, waarom zou je dan nog een bedrijf beginnen? Lees meer... Reactie toevoegen
De "elevator pitch" is een kolossale dommigheid Alan Weiss: The stereotypical "elevator pitch" is one of the stupidest pieces of advice in all of salesdom... Lees meer... Reactie toevoegen
Zie je bedreigingen of kansen? To hell with circumstances; I create opportunities. -Bruce Lee Reactie toevoegen
De enige reden om een bedrijf te starten There's lots of bad reasons to start a company. But there's only one good, legitimate reason, and I think you know what it is: It's to change the world. -Phil Libin Reactie toevoegen
Peter Drucker over besluitvaardigheid In every success story you will find someone who has made a courageous decision. -Peter Drucker Reactie toevoegen
Steve Jobs: Ondernemen gaat niet over geld Being the richest man in the cemetery doesn't matter to me. Going to bed at night saying we've done something wonderful, that's what matters to me. -Steve Jobs Reactie toevoegen
Plannen maken is eigenlijk absurd Filosoof Alan Watts over hoe plannen ons geluk in de weg staan. Lees meer... Reactie toevoegen
"Hoe" is belangrijker dan "wat" Ik was niet degene met de meeste ervaring of het meeste geld in de sector, maar ik was wel degene die het meeste begaan was met mijn klanten.Sara Blakely Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe verslaat u uw concurrenten? Het leven zou mooi zijn zonder concurrenten. Maar toch ook weer niet want dan zou er blijkbaar niet zoveel vraag zijn.Wat hebt u in huis om weerwoord te bieden aan concurrenten die proberen uw klanten af te snoepen? Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers vinden hun eigen antwoorden Overal hoor en lees je dat ondernemers vooral vragen moeten stellen en van anderen leren. Maar wat als dat hun zelfstandigheid, zekerheid en vastberadenheid ondermijnt? Lees meer... Reactie toevoegen
Je kunt het zo gek niet bedenken... of het wordt een start-up De meeste succesvolle bedrijven zijn ooit begonnen als een idee waarmee de bedenker voor gek verklaard werd. Toch zijn er ook gekke ideeën die nooit een miljardenbusiness zullen worden maar wel levensvatbaar blijken te zijn. En het leven ook een stukje plezanter maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Met je familie wandelen... en ook handelen? Hypes komen niet enkel voort uit de managementliteratuur maar ontstaan ook vaak uit opportunisme bij overheden en adviseurs. Starters is er zo eentje, maar ook familiebedrijven staan plots buitenproportioneel in de belangstelling. Daar doen we dan ook maar even aan mee.. Lees meer... Reactie toevoegen
Mohammed Ali over overtuigingen "Herhaalde bevestigingen leiden tot een aanname. Wanneer deze aanname een diepe overtuiging wordt, dan beginnen de dingen te bewegen" Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers zijn schizofreen Het vermogen om er tegelijk twee tegengestelde ideeën op na te houden is volgens Scott Fitzgerald de definitie van superieure intelligentie. Maar ook van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe behoud je je passie? Anita Roddick, oprichtster van The Body Shop zei ooit: om succesvol te zijn moet je ergens met zoveel passie in geloven dat het werkelijkheid wordt. Hoe behoud je die passie? Lees meer... Reactie toevoegen
De kansen voor ondernemers zijn heel beperkt Het ondernemerschap wordt verheerlijkt: iedereen die doorzet kan succesvol worden. Klopt geen hout van, schrijf Gary Vaynerchuck. Lees meer... Reactie toevoegen
Taal met ballen Als je zelf niet overtuigd klinkt, hoe wil je dan dat anderen overtuigd raken? Bij ondernemerschap horen twijfels, maar net zo goed ook het vermogen om die te overwinnen en naar buiten toe een sterke boodschap uit te sturen. Lees meer... Reactie toevoegen
J.K. Rowling over leren van tegenslagen De auteur van de Harry Potterboeken is het schoolvoorbeeld van from rags to richess. De authenticiteit van haar levenslessen is dan ook beklemmend. Lees meer... Reactie toevoegen
Starten is niet zo moeilijk, doorgroeien wel Waarom knuffelen we de start-ups dood terwijl er maar 10-20 per jaar zijn die uiteindelijk overleven? Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe je aan te passen in moeilijke tijden Wacht niet tot het slecht gaat om de koers om te gooien en wees volledig transpart naar je medewerkers, is het antwoord van columnist Jacob Morgan. Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van het marketen van beloftes? De "brand promise" is al geruime tijd datgene wat marketingcommunicatie behoort uit te dragen. Heel succesvolle bedrijven doen soms het tegenovergestelde. Hebben consumenten het spelletje door, of is het slimme positionering? Lees meer... Reactie toevoegen
Zes manieren om naast je Blauwe Oceaan te grijpen Om echt succesvol te zijn in een blauwe oceaan (zie Blue Ocean Strategy) moet je breed genoeg durven te denken, betogen de bedenkers in hun Insead-Blog. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe vaker een ondernemer van koers verandert, hoe beter Nieuw onderzoek aan de Vlerick Business School toont aan dat ondernemerspassie noodzakelijk is, ook wanneer het bedrijf ouder wordt. Om het vuur aan te houden, is het een goed idee dat ondernemers hun bedrijfsidee regelmatig aanpassen. Lees meer... Reactie toevoegen
Zet een bedrijf op, geen geldmachine Goed idee + geldschieter + jaartje werken = snel cashen en zwitserleven op je 22ste? Ik dacht het niet. Lees meer... Reactie toevoegen
De derde fase is kritiek voor succesvolle start-ups Vijay Govindarajan: op een succesvolle start-up volgt altijd een reactie van de gevestigde bedrijven. Wanneer de nieuwkomer daar geen antwoord op heeft, wordt hij een gedoemde eenhoorn. Lees meer... Reactie toevoegen
Dinner Lab: gestruikeld over de logistiek Een idee hebben, iedereen er enthousiast voor maken en veel geld ophalen is één ding. De hele zaak in de praktijk brengen -zonder vooraf getest te hebben- is een heel andere zaak, ondervond Dinner Lab. Lees meer... Reactie toevoegen
Van onmogelijk naar onvermijdelijk Behoefte aan een optimistische noot over omzetverhoging? Dit boek heeft heel wat van dergelijke noten op zijn zang. Lees meer... Reactie toevoegen
Help, mijn branche gaat digitaal! Wat te doen wanneer uw branche meegezogen wordt in de digitale tsunami? Lees meer... Reactie toevoegen
Stress is een bron van groei Rabbi Twerski over het feit dat pamperen verlammend werkt en we stress en pijn nodig hebben om echt te groeien. Lees meer... Reactie toevoegen
Groeiende ondernemingen en de micromanagement-valkuil Startende ondernemers moeten honderdduizend dingen regelen en zijn er dus aan gewend om overal mee bezig te zijn.Wanneer de onderneming groeit en de ondernemer zich nog steeds overal tegenaan bemoeit, groeit dit uit tot micromanagement. Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over zelfvertrouwen versus arrogantie Confidence is arrogance if the market doesn't believe the story. Reactie toevoegen