logo2MA185
optimisme

Ondernemers moeten in hun bedrijf geloven en dit ook uitstralen. Maar wanneer is dit optimisme gerechtvaardigd? En wanneer is het een rookgordijn?

Psychologen stellen al jaren vast dat mensen de neiging hebben om optimistischer over hun situatie te zijn dan over andere mensen die precies in dezelfde situatie verkeren. Een voorbeeld is roken: bijna alle rokers erkennen dat het schadelijk is maar denken dat het voor henzelf niet zo'n kwaad kan.

De website van Insead citeert een mega-studie naar de oorzaak van deze "optimism bias". Deze blijkt niet echt een optimistische instelling te zijn, maar eerder schaamte en angst voor sociale afkeuring.

Ondernemers lopen hetzelfde risico. Wie zelf geen onvoorwaardelijk geloof uitstraalt, zal dat niet aan anderen overdragen. Vandaar dat je bijna uitsluitend optimistische ondernemers ziet.
Maar wanneer moet de optimist een realist worden? Op welk moment moet een ondernemer de handdoek in de ring durven te gooien (of het product/de dienst radicaal aanpassen, wat nieuwe kansen biedt)?

Het antwoord is dat het bijna onmogelijk is voor een ondernemer om dat zelf te beoordelen. Met name dan omdat de "schaamte bias" een grote rol speelt: opgeven wordt door velen beschouwd als een nederlaag. Ervaren ondernemers hebben daarom altijd een of meer mensen in hun omgeving die hen daarbij adviseren en hen met de neus op de feiten drukken.

Wie voert úw reality check uit?

Bron: Insead
Link: http://knowledge.insead.edu/strategy/the-fine-line-between-optimism-and-fakery-5168
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:9
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:8
Outoftheboxgehalte:7
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!