logo2MA185
zeigarnik

Af en toe duikt in de literatuur de term "Zeigarnik-effect" op: wat niet af is, onthou je beter dan wat klaar is.

In ondernemerstermen: eenmaal een doelstelling gehaald, vergeet je de details ervan makkelijker dan wanneer de taak nog afgerond moet worden. Daar zit enige logica in: onder het kopje "efficiency" schuiven onze hersenen dingen naar achteren die we toch niet meer nodig hebben.

Uit het Zeigarnik-effect (vernoemd naar de Litouwse psychologie Bluma Zeigarnik) vloeien twee adviezen voort. Als je iets niet wilt vergeten, werk het dat nét niet af. En zorg er wel voor dat je zoveel mogelijk taken afwerkt om te vermijden dat ze je onnodig veel ruimte in je geheugen en bewustzijn blijven innemen.

Jammer genoeg faalde deze psychologische theorie: op één uitzondering na is ze nooit bewezen door controle-onderzoeken.
Si non é vero, é ben trovato, dus (als het niet waar is, dan is het in zelk geval goed gevonden). 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:2
Vaardigheden:2
Inspiratie:4
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:2
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!