Welkom in de "Boring Twenties" De meeste bedrijven en organisaties hebben geen idee van hun Purpose en weten ook niet hoe het allemaal zo gekomen is. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom we guru's met een grote korrel zout moeten nemen We kennen allemaal de uitdrukking "een ongeluk komt nooit alleen". Waarom passen we ze dan niet toe op advies wat we van -meestal wildvreemde- guru's krijgen? Lees meer... Reactie toevoegen
Bedrijven hebben een einddatum. Ze lijken een beetje op huwelijken. We zijn zo geobsedeerd met het "vastleggen" van alles dat we over het hoofd zien dat ook bedrijven een beperkte levensduur hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom ondernemers best niet naar goede raad luisteren (dus ook niet naar deze) Naast porno is advies aan ondernemers waarschijnlijk de grootste categorie op het internet. Waarom zijn er dan niet vele miljoenen meer succesvolle ondernemers? Lees meer... 1 reactie
Niet alleen werken IN je bedrijf maar ook werken AAN je bedrijf Wie niet roept dat er veel aan het veranderen is, telt niet meer mee. Maar wat betekent dat écht voor je (intern) ondernemerschap? Lees meer... Reactie toevoegen
Management is een staffunctie Wanneer startende ondernemingen groeien, neemt de chaos en de inefficiëntie toe. Wanneer er dan micromanagers ingevlogen worden, komt het einde vaak snel in zicht. Geldt dit ook voor gevestigde organisaties? Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van "meer van hetzelfde" In tijdens van drastische veranderingen worden traditionele marketingconcepten heel belangrijk. Lees meer... Reactie toevoegen
Ideeën alleen stellen niets voor bij ondernemen en innoveren Een heldere quote van de hier al vaker geciteerde Alexander Osterwalder: Lees meer... Reactie toevoegen
Familiebedrijven zijn efficiënte innovatoren De literatuur staat bol van de voordelen die familiebedrijven hebben ten overstaan van andere. Nu is er eentje bijgekomen: ze innoveren ook veel efficiënter. Lees meer... Reactie toevoegen
Regels zijn er om opzij geschoven te worden: de "Nike case". Handboeken vol zijn er geschreven over het beste proces om een bedrijf van de beste naam te voorzien. Phil Knight, oprichter van Nike, brak alle regels. Niet uit vrije wil maar omdat hij moest. Lees meer... Reactie toevoegen
Het familiebedrijfdilemma in harde cijfers Het grote dilemma bij de opvolging binnen familiebedrijven: op dezelfde voet verder gaan of een (radicaal) andere weg inslaan? Deloitte bracht het in beeld met treffende cijfers. Lees meer... Reactie toevoegen
Groeien betekent: overschakelen van creatief-tactisch naar strategisch-beheersend Vaak lees je over de overgang van ondernemer naar manager. Er is nog een andere, betere analyse. Lees meer... Reactie toevoegen
Een aankoopproces is wat anders dan een verkoopproces Verkoopprocessen en klantreizen worden altijd in kaart gebracht vanuit het perspectief van de verkoper. Het aankoopproces mag dan wel volgens dezelfde structuur verlopen, de koper is meestal met heel andere zaken bezig dan de verkoper. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw product een commodity? Eigen schuld! A commodity is a product or a service that no one cared enough about to market. Seth Godin Lees meer... Reactie toevoegen
Advies voor familiebedrijven van de garnalenman Evert Mooijer van Klaas Puul (2de grootste garnalenhandel van Nederland) over the art of letting go in het FD: "Ik ben een garnalenman in hart en nieren. Daarom verkopen wij met de familie niet alle aandelen. Weliswaar zien ze mij niet meer elke dag op het bedrijf, maar ik denk altijd en overal na over nieuwe investeringen, nieuwe mogelijkheden en over nieuwe afzetmarkten." Reactie toevoegen
Hoe verslaat u uw concurrenten? Het leven zou mooi zijn zonder concurrenten. Maar toch ook weer niet want dan zou er blijkbaar niet zoveel vraag zijn.Wat hebt u in huis om weerwoord te bieden aan concurrenten die proberen uw klanten af te snoepen? Lees meer... Reactie toevoegen
Met je familie wandelen... en ook handelen? Hypes komen niet enkel voort uit de managementliteratuur maar ontstaan ook vaak uit opportunisme bij overheden en adviseurs. Starters is er zo eentje, maar ook familiebedrijven staan plots buitenproportioneel in de belangstelling. Daar doen we dan ook maar even aan mee.. Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van het marketen van beloftes? De "brand promise" is al geruime tijd datgene wat marketingcommunicatie behoort uit te dragen. Heel succesvolle bedrijven doen soms het tegenovergestelde. Hebben consumenten het spelletje door, of is het slimme positionering? Lees meer... Reactie toevoegen
Zes manieren om naast je Blauwe Oceaan te grijpen Om echt succesvol te zijn in een blauwe oceaan (zie Blue Ocean Strategy) moet je breed genoeg durven te denken, betogen de bedenkers in hun Insead-Blog. Lees meer... Reactie toevoegen
Van onmogelijk naar onvermijdelijk Behoefte aan een optimistische noot over omzetverhoging? Dit boek heeft heel wat van dergelijke noten op zijn zang. Lees meer... Reactie toevoegen
Help, mijn branche gaat digitaal! Wat te doen wanneer uw branche meegezogen wordt in de digitale tsunami? Lees meer... Reactie toevoegen