logo2MA185
werken

Wie niet roept dat er veel aan het veranderen is, telt niet meer mee. Maar wat betekent dat écht voor je (intern) ondernemerschap?

Een van de typische kenmerken van ondernemers is dat ze hard en veel werken. 
Daardoor raken ze nogal eens verstrikt in de waan van de dag en zijn ze enkel nog bezig met operationele taken, bij tijd en crisissen afgewisseld met vlagen van tactische bewegingen en strategische ontwikkelingen.

Wat vaak als eerste ondergesneeuwd raakt, is meteen ook het belangrijkste, namelijk het antwoord op de vraag: waar doe je het eigenlijk allemaal voor? Met andere woorden: wat is de zin, het bestaansrecht, het dna, de core essence van de onderneming? 
Daarna volgt al snel tijdgebrek voor het beantwoorden van steeds meer vragen van alledag: welke kant moeten we op? doen we iets met social media? welke partnerships gaan we aan? Het antwoord op dergelijke vragen liojkt steeds moeilijker te worden, terwijl er steeds minder tijd voor beschikbaar is....

Het is een klassieke neerwaartse spiraal: hoe minder scherp je de stip aan de horizon op je netvlies hebt, hoe meer je in kringetjes gaat draaien.

Letterlijke ALLE succesvolle organisaties hebben deze stip wel haarscherp in beeld. Ondernemers die de tijd nemen om hun zingeving kristalhelder te maken, hebben meteen een handige, tijdbesparende bandbreedte te pakken waarbinnen ze heel effectief kunnen sturen.

Het is dan ook heel verwonderlijk dat ik vrijwel nooit ondernemers tegenkom die zonder nadenken kunnen vertellen wat de core essence van hun onderneming is. 

Hoe turbulenter de tijden, hoe noodzakelijker het is om heel regelmatig een pas op de plaats te maken en je af te vragen of je nog wel op de efficiëntste, meeste effectieve en productieve wijze zoveel mogelijk klantwaarde creëert. Werken AAN je bedrijf dus.

Hoe vaak werkt ú aan uw bedrijf / afdeling /job?

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:8
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:7
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!